Europa Regalis II-wiki
Advertisement

Valée Vince[]

1021. július 8-án Amiens városában látta meg a napvilágot, mint Pikárdia hercege. Itt is nőtt fel, de felnőttkoráig nem hagyta el a hercegséget. Hamar megtanult lovagolni és ügyesen forgatni a fegyvert. Szereti a vadászatot főleg az Ardennek nyújtotta erdőben, és nagy érdeklődést mutat a hajózás és a kereskedelem felé.

Két öccse született, ám anyja a harmadik fia születése után nem sokkal meghalt. A gyász után 1049-ben feleségül vette Laon grófjának lányát, Laoni Máriát, aki 1052-ben világra hozta a későbbi trónörököst, Mátyást.

1054-ben apjával és két fivérével együtt csatlakozott az I. Henrik által meghirdetett normandiai hadjáratba. A sikertelenül végződött hadjáratban elesett az apja, így ő lett Pikárdia hercege. Mikor testvéreivel hazatértek, addigra Európában egyre jobban terjedt a pestisjárvány, ami Pikárdiát sem kerülte el. Idősebb öccse a harci sebesülései miatti gyengeség következtében elkapta a kórt, majd rövidesen magával vitte a ,,fekete halál”.

A sorozatos sors csapásokért I. Henriket okolta, majd ezt követően mélyebb vallási életet kezdett élni. Naponta többször imádkozott, megtanult latinul írni és olvasni, aminek következtében nagy műveltséget szerzett. Ekkor ismerte meg Nagy Károlyt - akire felnézett - és birodalmát - amit csodált. 1057-ben megszületett második fia, a későbbi Normandia hercege, Maxim.

Az 1058-as normandiai hadjárathoz már csak legkisebb öccse csatlakozott a nagyobb siker reményében. Az újabb vereség után arról számolt be neki öccse, hogy a király seregét könnyűszerrel verték szét a normannok. Vince ebből ráeszmélt, hogy a király hatalma meggyengült és tervet eszelt ki: dühét kihasználva seregével megkísérelte a király elleni felkelést. Miután elűzte I. Henriket, őt tették meg a királyság élére kormányzónak.

A polgárháború harcai alatt eltűnt az utolsó testvére, ami mélyen megérintette. 1059-ben két uniós gróf, III. Theobald Blois-i gróf, és IV. Odó Meaux-i és Troyes-i gróf látván, hogy mekkora hatalomra tesz szert, elhatározták, hogy meggyilkolják Mária apját. Cselekedetük után pikárdiai katonák elfogták és Vince elé vitték őket, amire büntetésként elrendelte felnégyelésüket, majd testrészeiket kitűzte birtokaikon. 1060-ban megszületett első lánya, Erzsébet.

A contres-i béke után 1062-ben királlyá koronázták, majd uralkodása első felében létrehozta a Unitas Chartát, amivel a következő évtizedben egy Nagy Károly-féle államot alakított ki. Ez idő alatt több gyereke is született: 1063-ban harmadik fia, Lajos, 1066-ban negyedik fia, János, és 1068-ban második lánya, Katalin.

Egyetlen hódítását 1071-ben indította meg, amikor a Német-Római Birodalmon belüli polgárháborút kihasználva elfoglalta Lotaringiát és a Burgund Szabadgrófságot. Terület gyarapításai közé tartozott még a Normandiai Hercegség megszerzése is, amit fegyver nélkül szerzett meg, ugyanis Maxim feleségül vette I. Vilmos angol király lányát, Ágotát.

Uralkodása második felét egy nagy konfliktussal kezdte, mert a polgárháború alatti sérelmek miatt, nem ápolt jó kapcsolatot az Occitán Nemesi Ligával. Az ellentétek végül 1075-ben, egy 4 hónapon át tartó háborúban végződtek, ami Occitánia győzelmével zárult.

A háborús idők elmúltával kiakarta terjeszteni hatalmát az újonnan elfoglalt területekre is, de a burgundok 1077-ben felkelést robbantottak ki. A területükön folytatott korábbi 4 év harcai okozta pusztítások és a királyi sereg erejének következtében vereséget szenvedtek. Uralkodása vége felé már nem tett fontosabb intézkedéseket, inkább azok megszilárdítására törekedett.

Az idős I. Vince 1084-ben

Advertisement